Dnes se budeme bavit o strašáku všech lakovaných povrchů, tedy o korozi! Jedná se totiž o samovolné působení okolních vlivů a samotným nalakovaným materiálem. Pokud není materiál dostatečně ochráněn protikorozní úpravou, dojde k jeho nenávratnému poškození a znehodnocení. V tomto článku si detailně popíšeme druhy koroze a metody protikorozní ochrany při lakování jednotlivých dílů.
Mnoho lidí si myslí, že koroze postihuje pouze kovy, nicméně opak je pravdou, koroze umí zničit téměř cokoliv. Objevit se může například i na sklu, betonu nebo plastech. Jednotlivé druhy koroze se od sebe dělí zejména způsob, jak dovedou poškodit materiál. Může se jednat pouze o změnu vzhledu nebo o absolutní rozpad.
Pokud se podíváme na korozi z ekonomického hlediska, ročně způsobí škody za
25 miliard Kč, což je alarmující. Přičemž existují škody přímé a nepřímé, které se liší různými opatřeními a samotnou kategorizací škod.
Existuje několik hledisek, jak korozi dělit, zejména se jedná o tyto skupiny dělení:
2. Podle prostředí
3. Podle typu napadení materiálu
V tomto odstavci se budeme bavit o korozi působící na naše plechové miláčky, na jejichž výrobu se používá plech. Samotná protikorozní ochrana plechu začíná v hutích, kdy jsou obrovské svitky plechu opatřeny "mastnou" úpravou. V dalším kroku je potřeba provést úpravu pomocí zinkování nebo nánosu mikro vrstev například PVC.
V dalších fázích jsou svitky plechu převezen z hutí do automobilek, kde putují do lisů a poté do lakoven, kde se musí odmastit a pomocí fosforových sloučenin připravit k nánosu ochranných hmot. Základem je kataforéza, kterou si můžete pamatovat ze záběrů, kdy se celá karoserie ponoří do lázně. Látka v lázní poté vytvoří s kovem pevnou vazbu, kterou vytvrdí 200. °C žár v peci. Po vychladnutí plechu se nanáší plnič, který tvoří samotný základ pro barvu. Pro vytvrzení se musí taktéž vypálit v peci. V tuto chvíli je karoserie dokonale připravena pro lakování barvou a na závěr tvrdým bezbarvým lakem. Lakování se provádí ve speciálních lakovacích boxech.
Jakmile automobil sjede z výrobní linky a dostane se do rukou majiteli, poté je na něm, aby se vhodně o lak staral, aby předešel jeho poškození. Důležité je jeho pravidelné mytí a občasné voskování, které vytvoří na laku další ochrannou vrstvu. V případě poškození je třeba v co nejkratší době navštívit lakýrníka, který opraví tuto nedokonalost. V opačném případě hrozí i přes všechny antikorozní úpravy prorezavění karoserie vlivem poškození.